پردیس شهید باهنر شهرکرد

نحوه گزینش و انتخاب دانشجویان برتر و داوطلبان علاقه مند به تحصیل در دانشگاه فرهنگیان

دکتر قنبری، معاون دانشجویی دانشگاه فرهنگیان در گفت و گو با روابط عمومی دانشگاه، درباره ی گزینش و انتخاب دانشجویان برتر و داوطلبان علاقمند به ادامه تحصیل در این دانشگاه، گفت: با هماهنگی هایی که بین مرکز آموزش نیروی انسانی وزارت متبوع و دانشگاه فرهنگیان صورت گرفته و از طرفی با توجه به جلسات متعددی که داشتیم، اکنون زمینه برگزاری مصاحبه های تخصصی، معاینات پزشکی و همچنین مقدمات فعالیت های جذب و پذیرش علمی  و صلاحیت های حرفه ای 6 هزار و 405 داوطلب؛ شامل 2 هزار و 400 داوطلب زن و 4 هزار و 5 نفر داوطلب مرد، در 64 پردیس دانشگاه فرهنگیان فراهم شده است که از این تعداد 4 هزار و 100 نفر پذیرفته خواهند شد.

وی در ادامه افزود: خوشبختانه دانشگاه فرهنگیان نظر به قابلیت هایی که تا کنون از خود نشان داده و همچنین اراده ی جدی در افزایش روزافزون سطح کیفی در حوزه آموزش، خدمات رفاهی و خدمات خوابگاهی از خود نشان داده، مورد اقبال و استقبال مطلوب و شایان توجه داوطلبان قرار گرفته است. به گونه ای که خوشبختانه در میان داوطلبانی که در همین مصاحبه حضور پیدا کرده اند رتبه های 2 و 3 رقمی داشتیم ،این بیانگر این است که دانشگاه فرهنگیان توانسته است خود را به خوبی بین دانشگاه های کشور معرفی کند.

قنبری با تاکید بر اینکه با ادامه این روند روبه رشد، در آینده شاهد رشد و تحول منابع انسانی آموزش و پرورش و همچنین جذب توانمندترین و شایسته ترین افراد ازنظر صلاحیت های حرفه ای، علمی و عمومی خواهیم بود، اظهار داشت:  امیدوارم دانشگاه فرهنگیان بتواند این پیوند را بین داوطلبان علاقمند به حرفه ی معلمی و جامعه برقرار کند و با رشد و تحولی که در ابعاد مختلف دانشگاه فرهنگیان در حال رخداد و شکوفایی است، قطعا شاهد جذب جوانان شایسته ی کشور به دانشگاه فرهنگیان خواهیم بود.

وی گفت: دانشگاه فرهنگیان می تواند بیش از پیش مرجعیت و مشروعیت علمی، عملی و حرفه ای تربیت معلمان شایسته در تراز جمهوری اسلامی را داشته باشد و انشاا... به عنوان تنها مرجع ارائه گواهی و ارائه توانمندی و صلاحیت های حرفه ای معلمان به دانش آموختگان دانشگاه ها، معلمانی را تربیت و وارد چرخه ی آموزش کند که حافظ مرزهای اندیشه، حافظ مرزهای علمی و حافظ مرزهای اخلاقی کشورمان  باشند و بتوانند نسلی پرسش گر، فعال، پویا، علاقمند، علمی و عملی و البته اخلاق گرا را تربیت و میراث فرهنگی، معنوی و تاریخ چند هزارساله ی ایران زمین را به نسل های آیده منتقل کنند.

دکتر قنبری در ادامه با اشاره به همزمانی اعلام نتایج پذیرفته شدگان دانشگاه فرهنگیان با اعلام نتایج کنکور سراسری، تعداد پذیرفته شدگان امسال را 4 هزار و 100 نفر عنوان کرد و گفت: در میان داوطلبان امسال استانهای آذربایجان شرقی، اصفهان، خراسان رضوی، فارس، کرمان، یزد و مازندران بیشترین داوطلب را داشند.

معاون دانشگاه فرهنگیان با تاکید بر اینکه سن داوطلبین نباید از 22 سال بیشتر باشد، درباره ی روند مصاحبه ها و گزینش دانشجویان گفت: فرایند گزینش از این قرار است که پس از اعلام 2 برابر ظرفیت پذیرش از سوی سازمان سنجش، اسامی به هسته ی گزینش اعلام می شود. در ادامه مدیر استانی به عنوان دبیر ستاد عالی مصاحبه و همچنین رییس کارگروه اجرایی مصاحبه دانشجویان داوطلب دانشگاه فرهنگیان اسامی را دریافت می کند، بعد از آن این افراد بر اساس تفکیک جنسیت، در 2 پردیس پسران و دختران مورد مصاحبه و پذیرش قرار می گیرند. سپس گروه هایی شامل متخصصین 3 حوزه تشکیل میشوند؛ یک نفر متخصص معارف اسلامی، یک نفر متخصص روانشناسی و مشاوره و یک نفر هم از مدرسان باسابقه که صلاحیتهای حرفه ای معلم را می سنجند.

وی ادامه داد: در بخش دیگر فرایند انتخاب دانشجویان، داوطلبان باید معاینات پزشکی را پشت سر بگذارند. از نظر قد، وزن، شنوایی، بینایی، بیماریهای خاص و مواردی که صلاحیتهای شغلی و حر فه ای آنها را خدشه دار می کند مورد سنجش و معاینه دقیق قرار بگیرند و بعد از در یافت تاییدیه پزشکی در مصاحبه های حضوری شرکت خواهند کرد که  این مصاحبه ها هم کاملا در محیطی امن و توام با آرامش و اعتماد و با حضور مصاحبه گرهایی که از جمله علمی بوده و از توانایی و صلاحیت لازم و کافی برای این مسئولیت برخوردار هستند، انجام خواهد شد. البته مبحث گزینش عمومی داوطلبین هم که با هسته گزینش است.

دکتر قنبری عنوان کرد: خوشبختانه اداره کل آموزش پرورش و مرکز آموزش منابع انسانی وزارتخانه به این نتیجه رسیده اند که دانشگاه فرهنگیان باید جایگاه بهتر و فعالتری در حوزه ی سنجش توانمندیها و شایستگی های دانشجویان جدیدالورود داشته باشد. لذا  ما بدنبال راه کارهای نو و قابل اعتمادتر و علمی تری هستیم که انشاء ا... در دوره های آینده بعد از طی مراحل قانونی اجرا خواهد شد.

معاون دانشجویی دانشگاه فرهنگیان در پایان گفت: باید از تلاش و همت صمیمانه ی مدیران استانی دانشگاه که نخستین بار، متولی اجرای مصاحبه ها و معاینات پزشکی داوطلبان بوده اند تقدیر و تشکر کنم. چرا که خوشبختانه زحمات آنها به گونه ای بود که عاملیت و اجرایی بودن دانشگاه فرهنگیان در این زمینه بهتر نمایان شد و امیدوارم که در تجربه های بعدی بتوانیم عملکردی بهتر داشته باشیم  تا انشاء ا... شایسته ترین افراد را جذب دانشگاه فرهنگیان کنیم.


نظرات کاربران