پردیس شهید باهنر شهرکرد

آخرین اخبار از انتقال ماموران دانشگاه، پرداخت مابه التفاوت حقوق به ماموران

دکتر عزیزالله تاجیک اسمعیلی معاون طرح و برنامه و توسعه منابع دانشگاه فرهنگیان در گفت و گو با روابط عمومی دانشگاه، در پاسخ به این سوال که دانشگاه ماموران اداری زیادی را از آموزش و پرورش در اختیار دارد، آیا این افراد قرار است به دانشگاه منتقل شوند؟ اظهار داشت: این اتفاق در سازمان ها زیاد رخ می دهد که سازمانی وقتی به نیرویی احتیاج دارد، از سازمان های مشابه و همکار به صورت مامور درخواست نیرو می کند. طبعا دانشگاه فرهنگیان هم ممکن است از این قاعده و روال استفاده کند.

وی افزود: در عین حال دانشگاه فرهنگیان به دلیل اینکه دانشگاهی ماموریت گراست و این ماموریت را برای تربیت نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش انجام می دهد واز سویی از نظر سازمانی، هم تحت ضوابط و مقررات وزارت علوم است و هم یک دانشگاه وابسته به دستگاه آموزش و پرورش، با این وزاتخانه تعامل نیرو دارد؛ یعنی هم به آموزش و پرورش نیرو می فرستد و هم از آن به صورت مامور نیرو می گیرد.

تبادل نیرو در دانشگاه فرهنگیان؛ مزیت ها و مشکلات آن

معاون توسعه و مدیریت منابع دانشگاه فرهنگیان با اشاره به این مطلب که 2 ویژگی در این تبادل نیرو در دانشگاه وجود دارد، خاطرنشان کرد: یکی اینکه دانشگاه بیش از آنچه  به آموزش و پرورش نیرو مامور کند از همکاریهای آموزش و پرورش بهره مند می شود؛ دانشگاه ماموریتش ایجاب می کند که در خدمت آموزش و پرورش باشد. از طرفی هم دانشگاه در این چند سال اخیر چون با افزایش دانشجو روبرو بوده و پراکندگی ساختمان و مراکز هم زیاد دارد، طبعا به نیروهایی که بصورت مامور وارد شوند نیاز دارد که این یک اشکال است.

دکتر تاجیک اسمعیلی ادامه داد: اگر قرار باشد دانشگاه فرهنگیان در قالب دانشگاه و استانداردهای دانشگاه کارش را ادامه بدهد، باید هم کیفیت نیرویش بالا برود و هم مراکز آن حتی المقدور در قالب واحدهای تجمیعی کار کنند تا مجبور نباشیم بعضی از ساختارها را بصورت موازی تکرار کنیم. بعنوان مثال در یک شهر ممکن است ما  2 یا 3 مرکز آموزشی داشته باشیم و هرکدام با 300 – 400 دانشجو فعالیت کنند، هرکدام یک امور اداری، یک امور مالی و یا کارشناس آموزش  می خواهد که این با استانداردهای اداری و تشکیلاتی دانشگاه خیلی تناسب ندارد.

وی در ادامه با یادآوری این نکته که این وضعیتی است که به دلیل تبدیل مراکز تربیت معلم به دانشگاه باقی مانده و باید برای آن در طول زمان چاره ای اندیشید، خاطرنشان کرد: البته فعلا دانشگاه فرهنگیان مجبور است از نیروهای مامور آموزش و پرورش استفاده کند.

شرایط انتقال ماموران

معاون توسعه و مدیریت منابع دانشگاه فرهنگیان در پاسخ این سوال که آیا این افراد منتقل می شوند یا خیر، گفت: ماموریت به معنی انتقال نیست، ولی تلویحا ممکن است کسی از سازمانی به سازمان دیگر منتقل بشود و اگر این ماموریت ادامه پیدا کند، میتواند این معنا را بدهد که شخص بجای سازمان قبلیش ممکن است در سازمان جدید کار کند. لذا در مقررات و قوانین هم به این موضوع اشاره شده که نیروهایی که مامور می شوند یا باید حداکثر ظرف 3 سال پس از ماموریت به محل کارشان بازگردند  و یا انتقال دایم پیدا کنند.

دکتر تاجیک اسماعیلی بیان کرد: اینجا مسئله ای پیش می آید که دانشگاه فرهنگیان این است که دانشگاه فرهنگیان متقاضی زیادی دارد.

وی اضافه کرد: دانشگاه ممکن است برای بکارگیری این همه متقاضی نیاز نداشته باشد و هم علی الاصول وقتی نیرویی را می خواهد بصورت نیروی انتقال بگیرد که جزو عوامل سازمانیش باشد باید آن نیرو استانداردهای مورد نظر دانشگاه را داشته باشد. به همین خاطر در دانشگاه در حوزه ی منابع انسانی این بحث وجود دارد که برای تامین نیرو دانشگاه اگر یک جایی نیاز بود برای منتقل کردن افرادی که مامور هستند فکر و برنامه ریزی کند، این موضوع در بحث های کارشناسی فعلا مطرح است.

دکتر تاجیک اسماعیلی با تاکید بر اینکه باب انتقال نیرو بسته نیست، گفت: منتها شرایط و ضوابطی هم وجود دارد. لذا این سوال وجود دارد که آیا نیروهایی که مامور هستند، ممکن است منتقل شوند؟ بله امکان دارد، منتها شرایط باید بررسی بشود.

معاون طرح و برنامه دانشگاه فرهنگیان در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه درحال حاضر برای جبران زحمات نیروهای مامور قرار است چه اقداماتی صورت بگیرد؟ اظهار داشت: وجود افراد مامور در دانشگاه دو شکل دارد؛ یکی مامور با پرداخت حقوق از سازمان مبداء یعنی سازمان فرستنده و دیگری نیز مامور با پرداخت حقوق از سازمان مقصد یعنی سازمانی که مامور را دریافت میکند و به عبارت دیگر دانشگاه.

وی ادامه داد: معمولا بین سازمانها چون یک تناسبی از نظر میزان حقوق و مزایا وجود دارد، در سازمانهای همسطح و هم تراز این موضوع مشکلی ایجاد نمیکند، ولی در دانشگاه فرهنگیان و آموزش و پرورش چون تفاوت وجود دارد، همیشه این یک معضل و مسئله است. علی الاصول دانشگاه اگر قرار باشد نیرویی را بصورت مامور بگیرد و خودش بخواهد حقوق این فرد را پرداخت کند، مطابق استاندارهای خودش، این هزینه زیادی را به دانشگاه تحمیل میکند.

دکتر تاجیک اسماعیلی با بیان این مطلب که در حال حاضر بخش عمده ای از بودجه دانشگاه صرف پرداخت حقوق پرسنل میشود که این در مقایسه با دانشگاه های مشابه مقداری غیر متعارف است، تصریح کرد: به همین دلیل دانشگاه سعی می کند از همکاری کسانی که از آموزش و پرورش می آیند با پرداخت حقوق از مبدا به 2 صورت استفاده کند؛ یکی ماموران اداری هستند و دیگری ماموران آموزشی.

معاون طرح و برنامه دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: ماموران آموزشی طبق ضوابطی که معاونت آموزشی دانشگاه آن را بررسی و اعمال میکند از کسانی که دارای مدرک دکتری هستند و یا در بعضی استانهای محروم کسانی که در آستانه فارغ التحصیلی در دوره دکتری هستند و رشته های آنها مورد نیاز دانشگاه است، در قالب ماموران آموزشی استفاده می کند؛ به این صورت که فرد بجای اینکه ساعات موظف آموزش را در آموزش و پرورش انجام بدهد، طی توافقی که با وزارت آموزش و پرورش صورت گرفته است با  مقداری تقلیل ساعت همان وظایف آموزشی را در دانشگاه انجام میدهد.

پرداخت مابه التفاوت حقوق به ماموران

وی با بیان اینکه ماموران اداری در پستهای اداری دانشگاه می نشینند، گفت: طبعا مامورین اداری کارشان نسبت به وضعیت مشابهی که در آموزش و پرورش دارند، بیشتر می شود که برای جبران زحمات این افراد در بودجه سال 94  پیش بینی شده که یک مابه التفاوت حقوقی به آن ها پرداخت شود.

دکتر تاجیک اسمعیلی ادامه داد: باتوجه به بودجه های دانشگاه برای سال 94 میانگین این مابه التفاوت ماهانه 400 هزارتومان درنظر گرفته شده که خود مدیران استانی یعنی سرپرستان و مدیران پردیسهای استانی و در مجموع خود استان می تواند آن را با توجه به تفاوت کمیت و کیفیت کار پرسنل به شکلی که صلاح و عادلانه می داند بین آنها توزیع کند.

آخرین آمار ماموران در دانشگاه فرهنگیان

دکتر تاجیک اسمعیلی با اشاره به اینکه معتقدیم که ماموران باید به نسبت نیاز و متناسب با پست های سازمانی به استانهایی داده شود که  کمبود نیرو دارند، عنوان کرد: در استانهایی که تراکم نیرو داریم با سیاست های مختلف مثل "بازنشستگی پیش از موعد و حذف مامورین اداری" در تلاش هستیم که توازن نیرو ایجاد شود.

معاون طرح و برنامه و توسعه منابع دانشگاه فرهنگیان در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر اینکه در حال حاضر چه تعداد مامور در دانشگاه کار می کنند؟ گفت: درحال حاضر حدود 400 نفر مامور داریم و برای سال تحصیلی 94 – 95 طی توافقی که با وزارت آموزش و پرورش انجام شده  قرار است که 300 نفر از ماموران آموزشی و حدود 400 نفر ماموران اداری در اختیار دانشگاه فرهنگیان قرار بگیرند.

توضیح در خصوص شرایط همکاری با دانشگاه در قالب هیات علمی

وی همچنین درباره این پرسش که کسانی می خواهند در قالب هیات علمی با دانشگاه همکاری کنند چه مسیری را باید طی کنند، اینگونه پاسخ داد: دانشگاه از نظر مقررات هیات علمی و مقررات اجرایی، تابع ضوابط وزارت علوم است. علی الاصول جذب هیات علمی تابع مقررات وزارت علوم است، لذا کسانی که داوطلب هستند می توانند به 2 شکل عمل کنند؛ یکی کسانی که داوطلب هیات علمی بصورت آزاد هستند که این افراد باید از طریق سایت وزارت علوم ثبت نام و اقدام کنند و یا می توانند از طریق تبدیل وضعیت از کارشناسی به هیات علمی برای ورود به جرگه هیات علمی دانشگاه درخواست بدهند.

دکتر تاجیک اسمعیلی با اعلام اینکه این افراد باید دانشگاه فرهنگیان را با توجه به رشته و محلی که اعلام نیاز کرده، انتخاب کنند و پس از آن پرونده آنها به جریان بیفتد، اظهار داشت: شکل دیگر این است که نیروهایی که بصورت کارشناس هستند، بخصوص در آموزش و پرورش این افراد ممکن است از لحاظ تبدیل وضعیت امتیازی را داشته باشند؛ یعنی نیرویی به فرض کارشناس بوده، کادر آموزشی بوده، تحصیل کرده، مدرک دکتری گرفته، مقاله دارد؛ بطوری که میتواند به اصطلاح امتیازات مورد نیاز هیات علمی را در قالب تبدیل وضعیت بیاورد.

وی ادامه داد: تفاوت این افراد با آن نیروهای آزاد این است که کسانی که تبدیل وضعیت می شوند سوابق کارشان محسوب می شود و امتیازات بالاتری هم می خواهد. در هر حال  فرد داوطلب برای انکه هیات علمی استخدام و یا تبدیل وضعیت شود، باید طبق ضوابط و فرایندهای هیات علمی این کار را دنبال کند.

معاون طرح و برنامه دانشگاه فرهنگیان در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر اینکه متقاضیان آزاد هیات علمی، ظاهرا در بحث ردیف استخدامی دچار مشکل هستند؟ گفت: خیر، ردیف استخدامی مسئله ای است که همیشه در وزارت علوم وجود دارد. چون ردیف استخدامی را برای هیات علمی باید سازمان مدیریت و برنامه ریزی بر اساس مقررات کلی کشور به وزارت علوم ابلاغ کند و دانشگاه فرهنگیان هم طبعا از ردیف های هیات علمی وزارت علوم و بر اساس سهمیه ای که به آن تعلق می گیرد باید استفاده کند.

آخرین اقدامات انجام شده برای انتقال ماموران

وی همچنین به این سوال که آخرین اقدام ها برای انتقال مامورین تا این زمان درحوزه ی منابع انسانی شما چه بوده است؟ پاسخ داد و گفت: دانشگاه در حال تهیه دستورالعملی است که در مراحل نهایی است و به زودی ابلاغ می شود، به اینصورت که با توجه به کمبود نیروی انسانی که بعضی از استانها دارند به آنها اجازه داده می شود از کسانی که بصورت مامور در اختیار دارند، با اولویت از نظر صلاحیت و شایستگی و سابقه کار استفاده کنند و آنها را برای انتقال معرفی کنند. این سهمیه به زودی به استان ها اعلام می شود.

دکتر تاجیک اسمعیلی درباره اینکه در بعضی مواقع بخصوص در بحث تمدید ماموریت ها سلیقه ای عمل می شود، توضیح داد و گفت: در بحث ماموریت، دانشگاه ضوابط را برای درخواست مامور اداری و آموزشی به مدیران استانی اعلام میکند. مثلا یکی از ضوابط این است که اگر نیرویی با لیسانس بخواهد مامور بشود باید بیشتر از 20 سال سابقه کار نداشته باشد و یا اگر کارشناسی ارشد باشد، باید حداکثر 25 سال سابقه داشته باشد. این ضوابط با توجه به نیاز مبرم مصلحت دانشگاه تدوین شده و انتظار می رود مورد توجه باشد. در مواردی که مدیران محترم استانی استثنائاتی را در اقدام خود ضروری می دانند بهتر است حتماً با ریاست دانشگاه مشورت و سپس اقدام کنند.

وی در پایان افزود: اگر کسانی که در حال حاضر مامور هستند و مثلا 26 سال یا 27 سال سابقه کار دارند، قبلا یک یا 2 سال مامور بوده اند چون آن سالها محاسبه می گردد و آن شرط 25 سال را در وضعیت مأموریت با مدرک کارشناسی ارشد یا 20 سال را برای لیسانس داشته باشند، طبعاً مشمول ضوابط می شوند. اما بحث این است که انتقال احتمالی فقط از بین مامورین صورت می گیرد.     


نظرات کاربران