پیام معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه فرهنگیان به اولین همایش استانی علمی پژوهشی ارزشیابی کیفی توصیفی
دکتر رضا ساکی معاونت محترم پژوهش و فناوری دانشگاه فرهنگیان طی پیامی ضمن قدر دانی از دست اندرکاران برگزاری همایش اظهار امیدوری نمود که اجــرای ایــن همایــش بــه شــناخت و درک بیشــتر مــا از ماهیــت آمــوزش، یادگیــری و بــه ویــژه ارزشــیابی آموزشــی کمــک کند و نتایــج آن در نیــل بــه رویکردهــای ارزشــیابی یادگیــری پســند، مــورد اســتفاده قــرار گیرد. متن پیام ایشان بدین شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
خدمــت همــه ی حضــار گرامی، اســتادان و صاحب نظران، معلمــان و دانشــجویان و ســایر عزیــزان در اولیــن همایــش ارزشــیابی کیفــی توصیفــی در شــهرکرد عــرض ســلام و تشــکر دارم. هم چنیــن لازم می دانــم از تـلـاش دســت انــدرکاران برگــزاری آن کــه فرصتــی بــرای حضــور صاحبــان اندیشــه بــرای بحــث دربــاره ی چنیــن موضوعــی مهــم را فراهــم ســاخته انــد نیــز تشــکر و قدردانــی نمایــم.
ارزشــیابی یکــی از ارکان اصلــی نظــام آموزشــی اســت کــه در توســعه ی کیفیــت یاددهی_یادگیــری نقشــی بســزا دارد. یادگیــری کــه مقصــد و مقصــود آمــوزش و تــلاش آموزشــگران در ســطوح مختلــف اســت بــدون حضــور عنصــر ارزشــیابی محقــق نمی گردد.البتــه بایــد در نظــر داشــت کــه حــوزه ی ارزشــیابی در آمــوزش بــا توجــه بــه ماهیــت خــود، همــواره حــوزه ای پــر چالــش بــرای گفتگــو و در برگیرنــده ی دیدگاه هــای مختلــف و بعضاً متضــاد بــرای چگونگــی اجــرا بــوده اســت. رویکــرد ارزشــیابی کیفــی توصیفــی نیــز کــه چنــدی اســت در نظــام آموزشــی کشــور مــا مطــرح و اکنــون اجــرا میشــود، بــا خــود، هــم در ســطح جهــان و هــم در ســطح کشــور موافقــان و مخالفانــی را بــه همــراه داشــته و امیــدوارم در ایــن همایــش نیــز نمایندگانــی از ایــن دو دیــدگاه بــرای گــرم کــردن گفتگــو هــا و طرح نظــرات خــود حضــور داشــته باشـنـد. بیــش از همــه بایــد روش ارزشــیابی آموزشــی را در ارتبــاط بــا اصــل و مقصــد خــود کــه همانــا توســعه ی یادگیــری اســت مــورد قضــاوت و داوری قــرار داد. ارزشــیابی بایــد بــه عنــوان جزئــی از فراینــد یادگیــری، خود توســعه دهنــده و الهــام بخــش در ایــن زمینــه باشــد. نکتــه ی مهــم دیگــر، در نظــر گرفتن عنصــر ارزشــیابی بــا ســایر عناصــر اصلــی آمــوزش نظیــر اهــداف ، محتوا و ســاز و کار هــای اجــرا اســت کــه بایــد بــه همــراه عنصــر ارزشــیابی در یــک منظومــه و بــه شــکل نظام منــد مــورد توجــه قــرار گیرد.نــگاه مکانیکــی و جزیــره ای بــه عناصــر آمــوزش مــا را در درک تصویــر بــزرگ نظــام آموزشــی دچــار مشــکل خواهــد نمــود. ســرانجام اینکــه انتظــار مــی رود از دســتاوردهای ایــن همایــش بتــوان عـلـاوه بــر نظــام آموزشــی، در برنامه هــای تربیــت معلــم اســتفاده نمــود و بــرای نیــل بــه ایــن هــدف، لازم اســت از میــان گفــتگوهــای ارائــه شــده، پیشــنهاداتی مرتبــط بــا برنامــه ی درســی دانشــگاه اســتخراج و ارائــه شــود. در خاتمــه اطمینــان دارم اجــرای ایــن همایــش بــه شــناخت و درک بیشــتر مــا از ماهیــت آمــوزش، یادگیــری و بــه ویــژه ارزشــیابی آموزشــی کمــک خواهــد کــرد و نتایــج آن در نیــل بــه رویکردهــای ارزشــیابی یادگیــری پســند، مــورد اســتفاده قــرار خواهد گرفــت.
متن این پیام در نشریه ویژه همایش منتشر شد و در اختیار حاضرین در همایش قرارگرفت.