پیام معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش به اولین همایش استانی علمی پژوهشی ارزشیابی کیفی توصیفی
مهندس محمد دیمه ور طی پیامی به اولین همایش علمی پژوهشی ارزشیابی کیفی توصیفی در استان چهارمحال و بختیاری، این همایش را پدیــده مبارکــی دانســت کــه بــه دلیــل همــکاری نزدیــک دو قطــب علمــی اســتان ( آمــوزش و پــرورش و دانشــگاه فرهنگیــان ) در جهــت عملیاتــی شــدن ایــن همایــش، از ارزش علمــی بالایــی برخــوردار اســت. ایشان از برگــزار کننــدگان ایــن همایــش از دو دســتگاه اثــر گــذار مذکــور و کلیــه همــکاران عزیــزی کــه ایــن بســتر علمــی - پژوهشــی را فراهــم نمــوده انــد صمیمانــه قدردانــی و تشــکر نمود.
بسم الله الرحمن الرحیم
یادگیــری و تفکــر از پیچیده تریــن و مهــم تریــن ابزارهــای آدمــی در آگاهــی و کشــف حقیقــت اســت. در جهان بینــی اســامی کســب دانــش و یادگیــری ارزش قلمــداد می شــود. تنهــا پیامبــری کــه معجــزه اش کتــاب بــوده حضــرت محمــد مصطفــی (ص) اســت. قــرآن معجزه پیامبــر آخریــن و کامل تریــن دیــن الهــی، کتابــی سراســر معرفــت و حکمــت اســت کــه بــر تمایــز آن هــا کــه می داننــد بــا آن هــا کــه نمــی داننــد تاکیــد دارد و مــی فرمایــد: « قــل هــل یســتوی الذیــن یعلمــون والذیــن لا یعلمــون» و پیامبــر (ص) کســب علــم را بــر مســلمانان واجــب فرمــوده اســت. در مواجهــه بــا ایــن نکتــه کــه آیــا هــر یادگیــری حســنه اســت حضــرت علــی (ع) فرمــوده انــد: «خیــری نیســت در دانشــی کــه ســود نــدارد».
بــر ایــن مبنــا و بــا توجه بــه یافته های علمــی لازم اســت در نظــام تعلیــم و تربیت رســمی بــه ســودمند بــودن یادگیــری دانــش آموختــگان توجــه نمــود. دانــش آمــوزان زمانــی از آموخته هــای خــود بهــره خواهنــد بــرد کــه در یادگیــری نقش فعــال و نوآورانــه داشــته باشــند، از منابــع متعــدد و متنــوع بهــره بــرداری کننــد، از یادگیــری لــذت ببرنــد و یاد بگیرنــد کــه چگونــه یــاد می گیرنــد و خــود خواســته درصــدد خود آگاهــی، خداشناســی و کشــف حقایــق باشــند. یکــی از حــوزه هایــی کــه در هــزاره ســوم تحــت تاثیــر آن یافتــه هــای علمــی بــه شــدت مــورد تغییــر و تحــول قرارگرفتــه اســت، فراینــد یاددهــی یادگیــری در ابعــاد وســیع و پیچیــده ی آن می باشــد. تغییــر در شــیوه هــا، روش هــا و متدهــای یاددهــی - یادگیــری از یــک طــرف و تحــول شــگرف و عمیــق در فراینــد برنامــه درســی و طــرح هویت هــای جدیــد از ســوی دیگــر و بــاز تعریــف نقــش و جایــگاه فراینــد ارزشــیابی، گوشــه ای از ایــن تحــولات بــوده اســت کــه البتــه نظــام هــای آموزشــی و پرورشــی پویــا، چــاره ای جــز تمســک بــه ایــن یافتــه هــا و دســتاوردهای علمــی نداشــته و ندارنــد. در حــوزه ی ارزشــیابی پیشــرفت تحصیلــی طــرح مفاهیــم نوظهــوری ماننــد ارزشــیابی در خدمــت آمــوزش، ارزشــیابی در خدمــت یادگیــری، ارزشــیابی فرایند مــدار، ارزشــیابی پویــا و... مــا را بــه ســوی ارزشــیابی رشــد دهنــده و تعالی بخــش ســوق داده اســت و لــزوم حرکــت از تفکــر، ارزشــیابی از یادگیــری، بــه ســوی ارزشــیابی بــرای یادگیــری، بــه عنــوان نگاهــی انســانی و متعالــی بایســته نمــوده اســت. یکــی از مصادیــق حرکــت در ایــن مســیر کاملاً درخشــان علمــی بــا چشــم انــداز روشــن شــروع ارزشــیابی کیفــی - توصیفــی در دوره ی ابتدایــی بــوده اســت کــه بیــش از یــک دهــه از عمــر آن مــی گــذرد و راه خــود را بــه خوبــی شــناخته اســت وگام بــه گام در مســیر تعالــی پیش مــی رود و دســتاوردهای جدیــد پژوهشــی و علمــی بــر چارچــوب 19-2 آن مهــر تاییــد زده و اســناد بــالا دســتی بــه خصــوص راهــکار ســند تحــول بنیادیــن ایــن مســیر را بــرای آمــوزش ابتدایــی همــوار نموده اســت. صــد البتــه ایــن پدیــده علمــی در مســیر رشــد و پویایــی نیازمنــد بررســی و پژوهــش در فضــای علمــی و دانشــگاهی مــی باشــد تــا بتوانــد بــه صــورت دقیــق تــر و علمــی تــر مــورد تجزیــه و تحلیــل قرار گیــرد. اولیــن همایــش علمــی پژوهشــی ارزشــیابی کیفــی - توصیفــی در اســتان چهارمحــال و بختیــاری پدیــده مبارکــی اســت کــه بــه دلیــل همــکاری نزدیــک دو قطــب علمــی اســتان ( آمــوزش و پــرورش و دانشــگاه فرهنگیــان ) در جهــت عملیاتــی شــدن ایــن همایــش، از ارزش علمــی بالایــی برخــوردار اســت کــه خــود مصــداق زیبایــی از کاربســت تئــوری راهگشــا و تئــوری در عرصــه ی عمــل مــی باشــد کــه صمیمانــه از همــه ی برگــزار کننــدگان ایــن همایــش از دو دســتگاه اثــر گــذار مذکــور و کلیــه همــکاران عزیــزی کــه ایــن بســتر علمــی - پژوهشــی را فراهــم نمــوده انــد صمیمانــه قدردانــی و تشــکر مــی نمایــم. امیــد اســت دســتاوردهای ایــن همایــش ضمــن کمــک بــه اجــرای مطلــوب تــر و رفــع نواقــص و آســیب هــای ایــن برنامــه، بــه شــکل شایســته در اختیــار همــه متولیــان جامعــه دانشــگاهی و آمــوزش و پــرورش کشــور قــرار گیــرد و بــا ایــن اقدامــات شــاهد رشــد بیــش از پیــش اســتعدادهای فرزنــدان کشــور عزیزمــان ایــران در تمــام عرصــه هــا باشــیم.
متن پیام ایشان در ویژه نامه همایش درج گردید و در اختیار حضار قرار گرفت.