ابعاد و گستره موضوعی فعالیتهای پژوهشی دانشگاه فرهنگیان
ابعاد و گستره موضوعی فعالیتهای پژوهشی دانشگاه
بمنظور ایجاد انسجام و هماهنگی در فعالیتهای پژوهشی و جهت دهی آنها در مسیر نیازهای واقعی دانشگاه، ابعاد و گستره موضوعی فعالیتهای پژوهشی دانشگاه به شرح زیر اعلام می گردد:
دسته نخست : اسناد فرادستی و مبانی در تربیت معلم
• سند تحول بنیادین و تربیت معلم
• نقشه جامع علمی کشور و تربیت معلم
• سند دانشگاه اسلامی و تربیت معلم
• اساسنامه دانشگاه فرهنگیان
• سند برنامه درسی ملی و تربیت معلم
• تاریخ تحول تربیت معلم (در ایران و جهان)
• فلسفه تربیت معلم
• رسالت دانشگاه فرهنگیان و آینده تربیت معلم
دسته دوم :روند و چگونگی جذب دانشجو معلم :
• بررسی کارآمدی الگوهای جذب دانشجو معلمان از جهات مختلف
• تعیین ویژگی های دانشجویان از جهات مختلف و رابطه آن با اقتضایات اسناد بالادستی ، اقتضایات تربیت معلم
• تطابق الگوهای پذیرش دانشجو با نیازها و اقتضائات آموزش و پرورش و جامعه ،
• مقایسه الگوهای جهانی پذیرش معلم برای نیل به یک الگوی متناسب با نیازهای بومی
• روند یابی میزان و چگونگی علایق دانش آموزان و داوطلبان کنکور برای انتخاب رشته های دانشگاه فرهنگیان
دسته سوم: برنامه های درسی، آموزش و یادگیری
• تولید و تدوین یا روزآمدسازی و کارآمدسازی برنامه های درسی/آموزشی (برنامه قصد شده )... در سطح ملی
• تولید مواد و منابع آموزشی (کتاب های درسی ) بر مبنای برنامه درسی قصد شده (پژوهش توسعه ای )....
در سطح ملی و پردیس/استان
• بررسی روند ، چگونگی و پیامدهای آموزش علوم ،
•نحوه آموزش موضوعات نظیر آموزش(آموزش ریاضی ، آموزش فیزیک ، آموزش شیمی ، آموزش زبان و ... )
• تحلیل وضعیت برنامه های درسی در رشته های مختلف برای تحقق شایستگی های مختلف در دانشجومعلمان
• توسعه و تعالی اعضای هیات علمی و مدرسان برای تدریس در دانشگاه
• نهادینه سازی رویکرد معلم پژوهنده در برنامه های آموزشی و درسی دانشگاه
دسته چهارم : فرایند ها
• برنامه درسی اجرا شده در سطح ملی و پردیس/ استان
• دانشجو؛ حس و نگاه و نظر
• استاد؛کیفیت آموزش، نوآوری ها ، آموزش پژوهی و ...
• کتب و منابع درسی /آموزشی
• کیفیت خدمات آموزشی، کتابخانه، اینترنت، دسترسی به منابع علمی و ...
• کیفیت برنامه کارورزی
• روندیابی وضعیت دانشجویان در ابعاد مختلف : کیفیت زندگی دانشجویی ، انگیزه تحصیل و ...
• فرهنگ آموزش و یادگیری ،فرهنگ سازمانی در تربیت معلم
دسته پنجم : نتایج و برآیند ها
• برنامه درسی کسب شده /تجربه شده ... در سطح ملی و پردیس/ استان،
- از بعد عملکرد ها ( بویژه در سطح کلاس درس )
- از بعد جو و بافت فرهنگی حاکم بر محیط (برنامه درسی پنهان ) ...کیفیت زیست و پیام های مستتر در آن(نتایج زیست در کلاس های درس، خوابگاه ، فضاهای ورزشی، فضای باز ، در کانون ها و انجمن هاو ... )
- کسب شایستگی های حرفه ای / سنجش صلاحیت های حر فه ای
• فعالیتهای فرهنگی و تربیتی در دانشگاه (برنامه های درسی غیررسمی غیر متشکل (انتخابی/ - اختیاری
• ارزیابی کیقیبت آزمون های پایان نیمسال در رشته های مختلف دانشگاه
دسته ششم: تصمیم گیری/ مدیریتی
• تصمیم گیری های مدیریتی (مقدم بر وضع مقررات یا صدور بخشنامه ها ) و با هدف ارئقاء سطح کیفی خدمات پشتیبانی به گروه های ذینفع (دانشجویان، کارکنان، استادان)
• کارآمدی الگوی جذب و انتصاب مدیران دانشگاه
• تناسب ویژگی ها و الگوهای رفتاری مدیران دانشگاهی با اقتضایات کار حرفه ای
• وضعیت جو و فرهنگ حاکم بر دانشگاه
• کارآمدی ساختار و تشکیلات دانشگاه در پاسخگویی به نیازها
• کفایت نظام برنامه ریزی و مدیریت منابع انسانی و پشتیبانی در دانشگاه
• کارآمدی اجرای فعالیت ها و برنامه های مختلف دانشگاه
• مدیریت و رهبری دانشگاهی
• نظارت و ارزشیابی مدیریتی در دانشگاه
• الگوهای تعاون و همیاری دانشگاه فرهنگیان با سایر دانشگاه ها در عرصه تربیت معلم
• مدلهای بهره وری ، کاهش هزینه ها و تحصیل درآمد در دانشگاه فرهنگیان
دسته هفتم: پژوهش های نظرورزانه و آینده پژوهانه
• تحول در عرصه نظر و نظرورزی در ابعاد مختلف تربیت معلم... در سطح ملی
•نظرورزی درباره تحولات ممکن در رویه ها و سیاست های جاری تربیت معلم در ایران... در سطح ملی و پردیس/ استان
• آینده پژوهی در تربیت معلم
• واکاوی اثرات تغییرات رشد دانش آموزی، تغییرات فناوری ، علمی و آموزشی، اقتضائات اجرای سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش -
دسته هشتم: پژوهش های بین المللی و آینده پژوهی
• مشارکت در پروژه های بین المللی تربیت معلم...در سطح ملی
• رصد کردن تجربیات جهانی و تطبیقی در حوزه رویکردها و عملکردها/ نوآوری های برنامه ای، سازمانی و ساختاری...
• آینده پژوهی در تربیت معلم
دسته نهم:طراحی ، کاربرد و مستند سازی نوآوریها
• مستند سازی ابتکارات و نوآوری های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی،دانشجویی، پشتیبانی و رفاهی (با چارچوب پژوهشی ثابت و کشوری )... در سطح پردیس/ استان
دسته دهم : روند یابی و توسعه حرفه ای معلمان:
• آموزش درمدارس روستایی ، عشایری و چند پایه،
• تحلیل وضعیت عملکرد حرفه ای معلمان برای اصلاح نظام تربیت معلم،