پردیس شهید باهنر شهرکرد

ابعاد و گستره موضوعی فعالیتهای پژوهشی دانشگاه فرهنگیان

ابعاد و گستره موضوعی فعالیتهای پژوهشی دانشگاه

بمنظور ایجاد انسجام و هماهنگی در فعالیتهای پژوهشی و جهت دهی آنها در مسیر نیازهای واقعی دانشگاه، ابعاد و گستره موضوعی فعالیتهای پژوهشی دانشگاه به شرح زیر اعلام می گردد:

دسته نخست : اسناد فرادستی و مبانی در تربیت معلم

• سند تحول بنیادین و تربیت معلم

• نقشه جامع علمی کشور و تربیت معلم

• سند دانشگاه اسلامی و تربیت معلم

• اساسنامه دانشگاه فرهنگیان

• سند برنامه درسی ملی و تربیت معلم

• تاریخ تحول تربیت معلم (در ایران و جهان)

• فلسفه تربیت معلم

• رسالت دانشگاه فرهنگیان و آینده تربیت معلم

دسته دوم :روند و چگونگی جذب دانشجو معلم :

• بررسی کارآمدی الگوهای جذب دانشجو معلمان از جهات مختلف

• تعیین ویژگی های دانشجویان از جهات مختلف و رابطه آن با اقتضایات اسناد بالادستی ، اقتضایات تربیت معلم

• تطابق الگوهای پذیرش دانشجو با نیازها و اقتضائات آموزش و پرورش و جامعه ،

• مقایسه الگوهای جهانی پذیرش معلم برای نیل به یک الگوی متناسب با نیازهای بومی

• روند یابی میزان و چگونگی علایق دانش آموزان و داوطلبان کنکور برای انتخاب رشته های دانشگاه فرهنگیان

دسته سوم: برنامه های درسی، آموزش و یادگیری

• تولید و تدوین یا روزآمدسازی و کارآمدسازی برنامه های درسی/آموزشی (برنامه قصد شده )... در سطح ملی

• تولید مواد و منابع آموزشی (کتاب های درسی ) بر مبنای برنامه درسی قصد شده (پژوهش توسعه ای )....

در سطح ملی و پردیس/استان

• بررسی روند ، چگونگی و پیامدهای آموزش علوم ،

•نحوه آموزش موضوعات نظیر آموزش(آموزش ریاضی ، آموزش فیزیک ، آموزش شیمی ، آموزش زبان و ...  )

• تحلیل وضعیت برنامه های درسی در رشته های مختلف برای تحقق شایستگی های مختلف در دانشجومعلمان

• توسعه و تعالی اعضای هیات علمی و مدرسان برای تدریس در دانشگاه

• نهادینه سازی رویکرد معلم پژوهنده در برنامه های آموزشی و درسی دانشگاه

دسته چهارم : فرایند ها

• برنامه درسی اجرا شده در سطح ملی و پردیس/ استان

• دانشجو؛ حس و نگاه و نظر

• استاد؛کیفیت آموزش، نوآوری ها ، آموزش پژوهی و ...

• کتب و منابع درسی /آموزشی

• کیفیت خدمات آموزشی، کتابخانه، اینترنت، دسترسی به منابع علمی و ...

• کیفیت برنامه کارورزی

• روندیابی وضعیت دانشجویان در ابعاد مختلف : کیفیت زندگی دانشجویی ، انگیزه تحصیل و ...

• فرهنگ آموزش و یادگیری ،فرهنگ سازمانی در تربیت معلم

دسته پنجم : نتایج و برآیند ها

• برنامه درسی کسب شده /تجربه شده ... در سطح ملی و پردیس/ استان،

- از بعد عملکرد ها ( بویژه در سطح کلاس درس )

- از بعد جو و بافت فرهنگی حاکم بر محیط (برنامه درسی پنهان ) ...کیفیت زیست و پیام های مستتر در آن(نتایج زیست در کلاس های درس، خوابگاه ، فضاهای ورزشی، فضای باز ، در کانون ها و انجمن هاو ... )

- کسب شایستگی های حرفه ای / سنجش صلاحیت های حر فه ای

• فعالیتهای فرهنگی و تربیتی در دانشگاه (برنامه های درسی غیررسمی غیر متشکل (انتخابی/ - اختیاری

• ارزیابی کیقیبت آزمون های پایان نیمسال در رشته های مختلف دانشگاه

دسته ششم: تصمیم گیری/ مدیریتی

• تصمیم گیری های مدیریتی (مقدم بر وضع مقررات یا صدور بخشنامه ها ) و با هدف ارئقاء سطح کیفی خدمات پشتیبانی به گروه های ذینفع   (دانشجویان، کارکنان، استادان)

• کارآمدی الگوی جذب و انتصاب مدیران دانشگاه

• تناسب ویژگی ها و الگوهای رفتاری مدیران دانشگاهی با اقتضایات کار حرفه ای

• وضعیت جو و فرهنگ حاکم بر دانشگاه

• کارآمدی ساختار و تشکیلات دانشگاه در پاسخگویی به نیازها

• کفایت نظام برنامه ریزی و مدیریت منابع انسانی و پشتیبانی در دانشگاه

• کارآمدی اجرای فعالیت ها و برنامه های مختلف دانشگاه

• مدیریت و رهبری دانشگاهی

• نظارت و ارزشیابی مدیریتی در دانشگاه

• الگوهای تعاون و همیاری دانشگاه فرهنگیان با سایر دانشگاه ها در عرصه تربیت معلم

• مدلهای بهره وری ، کاهش هزینه ها و تحصیل درآمد در دانشگاه فرهنگیان

دسته هفتم: پژوهش های نظرورزانه و آینده پژوهانه

• تحول در عرصه نظر و نظرورزی در ابعاد مختلف تربیت معلم... در سطح ملی

•نظرورزی درباره تحولات ممکن در رویه ها و سیاست های جاری تربیت معلم در ایران... در سطح ملی و پردیس/ استان

• آینده پژوهی در تربیت معلم

• واکاوی اثرات تغییرات رشد دانش آموزی، تغییرات فناوری ، علمی و آموزشی، اقتضائات اجرای سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش -

دسته هشتم: پژوهش های بین المللی و آینده پژوهی

• مشارکت در پروژه های بین المللی تربیت معلم...در سطح ملی

• رصد کردن تجربیات جهانی و تطبیقی در حوزه رویکردها و عملکردها/ نوآوری های برنامه ای، سازمانی و ساختاری...

• آینده پژوهی در تربیت معلم

دسته نهم:طراحی ، کاربرد و مستند سازی نوآوریها

• مستند سازی ابتکارات و نوآوری های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی،دانشجویی، پشتیبانی و رفاهی (با چارچوب پژوهشی ثابت و کشوری )... در سطح پردیس/ استان

دسته دهم : روند یابی و توسعه حرفه ای معلمان:

• آموزش درمدارس روستایی ، عشایری و چند پایه،

• تحلیل وضعیت عملکرد حرفه ای معلمان برای اصلاح نظام تربیت معلم،