برگزاری گردهمایی راهکارهای اعتلای کیفیت آموزش
۲۷ام آبان ماه به مناسبت روز ملی کیفیت، معاونت آموزشی پردیس شهید باهنر شهرکرد با همکاری انجمن علمی رشته علوم تربیتی پردیس، اقدام به برگزاری گردهمایی راهکارهای اعتلای کیفیت آموزش نمود که با دعوت از جناب آقای دکتر فرامرزی عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان و حضور سرکار خانم دکتر ولی پور سرپرست پردیس شهید باهنر، معاونین، اساتید و کارکنان پردیس ها برگزار شد.
در این گردهمایی پس از طرح سوالات گوناگون درباره مسایل و مشکلات دانشگاه از جانب اساتید، به هم اندیشی درباره آن ها پرداخته شد.
در ادامه دکتر فرامرزی پس از بیان تاریخچه ای مختصر از تربیت معلم و شکل کنونی آن که دانشگاه فرهنگیان می باشد، به بیان هدف این دانشگاه که تربیت معلم شایسته است پرداخت.
ایشان به این موضوع اشاره کردند که کیفیت یک امر ذهنی است، درست مانند مقوله زیبایی که باید عینی و کمی شود، اما تفاوت کیفیت با سایر مقوله ها این است که کیفیت چند بعدی است که به عملکرد، ویژگی ها، زیبایی شناختی، ادراک و... بستگی دارد. درباره کیفیت در نظام آموزشی باید اشاره کرد که کیفیت دارای یک سری ملاک و معیار است. اگر دانشگاه فرهنگیان به اهداف خود برسد در واقع به این معنا خواهد بود که دارای کیفیت لازم می باشد. اگرچه باید توجه داشت که نظام های آموزشی تابع یک سری عوامل اند که خواه ناخواه روی آن ها تاثیرات گوناگونی خواهند داشت. ایشان در ادامه بیان داشتند که:
سه محور اصلی در دانشگاه فرهنگیان شامل:
1- فرایندها(کاری، یاددهی، یادگیری)
۲_برون داد(معلم)
۳_نتیجه(دانش آموز خوب) می باشد که در واقع مهم ترین بخش، ارتقای کیفیت آموزش است که برای رسیدن به کیفیت باید با توجه به شاخص های آموزش عالی ارزیابی درونی انجام داد.
ازجمله عواملی که کیفیت به آن ها بستگی دارد میتوان به کلاس ها، خوابگاه ها، تقویم آموزشی، سرویس ایاب وذهاب و... اشاره نمود.
پس از آن نیاز سنجی نیز مورد توجه است.
همانطور که استاد باید مهارت های عملی، مهارت های تدریس، مهارت های ارتباطی، قدرت انتقال مطالب و... را به دانشجو بیاموزد، پس باید در ارزیابی کیفیت، مهارت های مختلف اساتید و هیئت علمی را نیز مشخص کنیم.
پس ویژگی های شخصیتی مدرس بسیار مهم است.
مسئله مهم دیگری که بدان اشاره شد انگیزه است که در این راستا باید مورد توجه قرار گیرد.